Search This Blog

flower

flower

Wednesday, August 4, 2010

Fitnah dan Memfitnah


Ya.....dunia tak habis dengan fitnah....orang yang memfitnah mempunyai motif atau tujuan tertentu...tapi yang tentu tujuannya adalah untuk menjatuh dan menjatuhkan atau dengki atau disebabkan perasaan cemburu.

Aku teringkat....kira-kira lebih 30 tahun yang dulu....semasa aku berumur 10 tahun. Aku difitnah oleh rakan baik aku sendiri.....Azlan. Puncanya kerana sebilah pisau lipat yang aku baru beli ....harga cuma $1.20.....dulu tak panggil RM tapi $(ringgit). Masa itu aku baru beli pisau lipat...dari duit tabung aku....kerana...aku masuk Kumpulan Pengangkap (BOY SCOUT) dan aktiviti perkemahan akan diadakan pada hujung minggu (cuti sekolah penggal pertama)....so pisau yang aku baru beli tu....aku tunjukkan pada kawan baik aku....Azlan....tapi nak dijadikan cerita.....dia tak puas hati....kerana aku tak bagi dia pinjam.....aku tak bagi pinjam kerana aku sayang...sebab baru beli.....so....dia balik sambil menangis....dan beritahu emak dia....aku cucuk dia dengan pisau....Apa lagi emak dia pun serang emak aku kat rumah....Emak aku geram.....dia suruh adik aku panggil aku balik rumah....masa tu aku ada dalam semak....nak test pisau baru.....aku yang tak tahu apa...terus balik.....sampai rumah belum apa-apa....emak aku terus tarik telinga aku.....dan heret aku kerumah kawan baik aku....si Azlan tu.....cuba bayangkan.....rasanya nak terasa putus telinga aku kena tarik......aku tak sempat berkata apa-apa....sampai di rumah kawan aku......emak aku panggil emak kawan aku tu...lepas tu yang aku ingat.....aku kena sebat bertalu-talu dengan bulu ayam....sampai habis bulu ayam dan rotan bulu ayam.....cuba bayangkan....aku rasa lebih dari 100 kali.....yang aku dapat buat menangis.....kaki, peha dan tangan aku habis.....sampai bengkak-bengkak.....aku nak mandi pun pedih dan sakit sebab luka dan kulit aku pecah-pecah.....

Lepas itu aku terus balik dan duduk disudut....rumah aku....tak bergerak-gerak...takut.....tak makan sampai petang esoknya.....

Disebabkan fitnah.....badan, kaki dan tangan aku habis .....melecet dan luka kena rotan.....kepala aku pun...teruk..lebam-lebam.....sampai sekarang jari kelengking aku tak rapat....

Itulah ...kesan fitnah yang melanda diri aku semasa berumur 10 tahun......semenjak tu dunia aku.....hanya rumah dan sekolah.....keluar pun ke Surau dan Kedai dan balik ke rumah.....dan rakan-rakan aku hanya rakan-rakan di sekolah saja dan bukan di kawasan kampung aku...semenjak itu juga aku tak bertegur sapa dengan si Azlan tu....

dan selepas 30 Tahun....sekali lagi aku difitnah.....aku difitnah oleh....staff aku sendiri....dan penasihatnya adalah.....bekas Penyelia Klinikal aku (masa aku buat clinical posting)......Terukkan dunia ni.....

Tapi kali ini fitnah....yang aku hadapi ni lebih teruk dan memberikan impact kepada moral dan reputasi aku....sebagai Ketua

Semua nya berpunca dari isu.....Jr Vs Sr......Routine Vs Competence.......Bijaksana Vs Kejahilan

Atau suka dengan ungkapan yang dikatakan oleh Boss aku (Dr. Raj)....orang Bijaksana...selalu mengaku tak tahu......dan Orang yang Bodoh saja ....selalu mengaku tahu atau serba tahu....

Tak palah....nanti sambung pada bahagian ke dua

No comments:

Post a Comment